OL kuller,
Så starter Ol, og det har jeg glæder mig til som et lille barn.
Mikkel og Morten har brugt deres indlæg på politik, så det må jeg hellere lige runde først.
Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at alle ved at de af os definerede menneskerettigheder bliver overtrådt i Kina.
Vi har lidt lært at Kina er en fjende af vores verden, men mange dele af kritikken mener jeg er noget hyklerisk. I mine øjne er de ikke tæt på
at være i top 10 over de værste lande i verden. De fleste afrikanske lande er langt mere vanvittige, det samme gælder højkriminelle som
Venezuela og columbia, og i særdeleshed fundamentalistiske muslimske lande, specielt med præstestyre.
Hvad er værst ? Lande med interne etniske udrensninger, lande med ekstrem kriminalitet, lande med dikstatorer, lande hvor befolkningen holdes i et jerngreb, og lande hvor utroskab, homoseksualitet og tyveri straffes med hæninging eller stening - og hvor ekstrem kvindeundertrykkelse er hverdagen ?.
Jeg syntes at udøvere der protesterer for Tibet er platte og opportunistiske fordi det er lidt trendy at kæmpe for et "frit tibet".
Hvis jeg inviterede Morten og Mikkel til fest og de ikke kunne lide hvad jeg står for så har de flere muligheder.
1. De kan undlade at svare.
2. De kan svare at de ikke kommer til min fest fordi de ikke kan acceptere mine dårlige sider.
3. De kan møde op og prøve at ødelægge festen.
4. De kan svare ja og i samme forbindelse nævne deres bekymringer for min person.
Det som mange mener er det rigtige er svar nummer 3, og det finder jeg helt og aldeles åndssvagt. Alle der vil protestere imod Kina og som er en del af Ol har sagt ja og vil ødelægge festen - lavere kan man ikke komme.
Hvis man mente noget så kunne de boykotte som i eksempel 2, se det ville rykke. Reelt har samtlige lande brugt løsning 4.
Og hvordan reagerer man som vært?, jo hvis M&M ikke svarede ville jeg nok blive skuffet og sur, hvis de melder fra fordi de ikke kan lide mig ville jeg blive såret, tænke lidt over om jeg måske gør noget forkert og ellers tænke "fuck dem". Hvis de mødte op kun for at ødelægge festen ville jeg hade dem, og hvis de kom og festede igennem men inden festen fortælle hvad jeg gør galt - så ville mir forhold til dem være godt og jeg ville måske prøve at ændre mig fordi jeg gerne vil være sammen med dem igen.
Det er i mine øjne vanvittig hyklerisk at brokke sig over kina, når man samtidig kun bruger elektronik og ifører sig tøj der er lavet i kina under de selvsamme vilkår vi ikke kan acceptere.
Det er lidt som at spise en Bigmac, mens med at man brokker sig over Mcdonalds.
Det var politikken indtil videre.
Ol er den største og mest unikke sports event i verden, og jeg glæder mig til at se uendelig meget sport. Jeg har ferie, og skal derfor se urimelig mange timers ol.
Inden søndag vil jeg prøve at lave en eller anden slags volley konkurrence, så kom forbi siden senest lørdag aften.
let the games begin
mvh
William
Mikkel og Morten har brugt deres indlæg på politik, så det må jeg hellere lige runde først.
Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at alle ved at de af os definerede menneskerettigheder bliver overtrådt i Kina.
Vi har lidt lært at Kina er en fjende af vores verden, men mange dele af kritikken mener jeg er noget hyklerisk. I mine øjne er de ikke tæt på
at være i top 10 over de værste lande i verden. De fleste afrikanske lande er langt mere vanvittige, det samme gælder højkriminelle som
Venezuela og columbia, og i særdeleshed fundamentalistiske muslimske lande, specielt med præstestyre.
Hvad er værst ? Lande med interne etniske udrensninger, lande med ekstrem kriminalitet, lande med dikstatorer, lande hvor befolkningen holdes i et jerngreb, og lande hvor utroskab, homoseksualitet og tyveri straffes med hæninging eller stening - og hvor ekstrem kvindeundertrykkelse er hverdagen ?.
Jeg syntes at udøvere der protesterer for Tibet er platte og opportunistiske fordi det er lidt trendy at kæmpe for et "frit tibet".
Hvis jeg inviterede Morten og Mikkel til fest og de ikke kunne lide hvad jeg står for så har de flere muligheder.
1. De kan undlade at svare.
2. De kan svare at de ikke kommer til min fest fordi de ikke kan acceptere mine dårlige sider.
3. De kan møde op og prøve at ødelægge festen.
4. De kan svare ja og i samme forbindelse nævne deres bekymringer for min person.
Det som mange mener er det rigtige er svar nummer 3, og det finder jeg helt og aldeles åndssvagt. Alle der vil protestere imod Kina og som er en del af Ol har sagt ja og vil ødelægge festen - lavere kan man ikke komme.
Hvis man mente noget så kunne de boykotte som i eksempel 2, se det ville rykke. Reelt har samtlige lande brugt løsning 4.
Og hvordan reagerer man som vært?, jo hvis M&M ikke svarede ville jeg nok blive skuffet og sur, hvis de melder fra fordi de ikke kan lide mig ville jeg blive såret, tænke lidt over om jeg måske gør noget forkert og ellers tænke "fuck dem". Hvis de mødte op kun for at ødelægge festen ville jeg hade dem, og hvis de kom og festede igennem men inden festen fortælle hvad jeg gør galt - så ville mir forhold til dem være godt og jeg ville måske prøve at ændre mig fordi jeg gerne vil være sammen med dem igen.
Det er i mine øjne vanvittig hyklerisk at brokke sig over kina, når man samtidig kun bruger elektronik og ifører sig tøj der er lavet i kina under de selvsamme vilkår vi ikke kan acceptere.
Det er lidt som at spise en Bigmac, mens med at man brokker sig over Mcdonalds.
Det var politikken indtil videre.
Ol er den største og mest unikke sports event i verden, og jeg glæder mig til at se uendelig meget sport. Jeg har ferie, og skal derfor se urimelig mange timers ol.
Inden søndag vil jeg prøve at lave en eller anden slags volley konkurrence, så kom forbi siden senest lørdag aften.
let the games begin
mvh
William

6 Comments:
At 3:11 AM ,
Anonymous said...
fandt lige et indlæg om samme af Ulrik Wilbæk:
http://www.sporten.dk/wilbek-danskerne-er-naive-og-unuancerede
/w
At 3:30 AM ,
Anonymous said...
Hej William.
Selvfølgelig skal man da protestere mod Kinas krænkning af menneskerettighedern, når nationen fører sig frem med et OL.
Det kan man også gøre indirekte ved at melde sig ind i en forening som Amnesty International, hvor man på en bred basis prøver at støtte forfulgte systemkritikere overalt i verden.
Jeg synes ikke man kan gradbøje uretfærdighed eller opstille en top-ti-liste over de "værste" nationer.
Kina kommer i skudlinien ved at lave et kæmpe politisk propagandafremstød via OL – så enkelt er det.
Men af dine fire reaktions- alternativer til din fest-indbydelse foretrækker jeg så afgjort også nr. 4. Så vi er nok i virkeligheden ikke så uenige.
God ferie!
VH
Morten
At 4:20 AM ,
Anonymous said...
Favre nye verden...
Tænk at det skulle overgå mig at blive sat i selvsamme båd som Morten ;-
Jeg vil gerne komme til din fest William, men hvis jeg lige videreudvikler på din fest, så min pointe fra mit indlæg også er med:
"Hvis jeg inviterede Morten og Mikkel til fest og de ikke kunne lide hvad jeg står for så har de flere muligheder" Dette er hvad du siger. Min pointe er at hvis 4-5 af dine bedste venner i samme ombæring ringede mig op og sagde at det var ud af vagten, hvis jeg ytrede mig på nogen som helst måde negativt....
.... så ville jeg måske vælge netop at reagere.
Jeg har den største forståelse for Wilbek, som forsvarer dem der ikke vil ytre noget. Jeg har heller ikke selv megen lyst til "fri tibet" - den er gammel og søgt.
Men hvad jeg slet ikke vil, er at andre skal fortælle hvad man må og ikke må. Der må og skal være en frihed for det enkelte menneske, for ellers ellers lyder det vel dobbelt falsk at beskylde nogen for at undertrykke menneskerettigheder.
Så måske er vi ikke uenige, for du nævner jo selv at du foretrækker at vi kommer og så udtrykker vores bekymring - dvs har friheden til selv at vælge.
Mikkel
At 5:59 PM ,
Anonymous said...
Hej William,
Husk at Kina er et af de permante medlemmer af FN's sikkerhedsråd. At demonstrere mod, at et land der har så megen magt, og i den grad kan sætte den folkeretlige dagsorden, kan gradbøje de mest basale menneskerettigheder (som dog efter min mening er et lidt for populært ord at slynge omkring),giver i høj grad mening. OL og politik er størrelser der altid har været svært uforenelige, og i dette tilfælde har det medvirket til at lægge pres på Kina for at ændre et par fundamentale ting. At folk "ødelægger festen", skal måske også ses i forhold til, at det er den eneste fest de er inviteret til, hvor de kan få taletid.
At Kina er medlem af P5, gør at de, efter min mening, er meget højt opppe på en imaginær liste over "dårligste lande".
Vh. Ditte
At 1:20 PM ,
Anonymous said...
Wilbek siger det meget rammende. Hvorfor først begynde at råbe op 4 måneder inden OL? Hvor var de mange røster for 7 år siden?
Det er urimeligt at politikere og diverse organisationer vil tage sportens ypperste konkurrence som gidsel, bare fordi man ikke lige var på mærkerne, da der var en reel mulighed for at gøre noget. Sidste gang legene var i Asien var i 88, så det kan ikke have været en overraskelse, at et kandidatur fra Kina lå lunt i svinget.
Mvh
Kristoffer
At 2:22 PM ,
Anonymous said...
Hej Kristoffer.
Min beskedne tese er, at international sport og politik basalt IKKE KAN SKILLES AD, hvor gerne man end vil.
Derfor giver det i mine øjne ingen mening at bruge et udtryk som ”at tage sportens ypperste konkurrence som gidsel”. I så fald HAR Kina allerede taget OL som gidsel, for man skal da være meget naiv for ikke at se, at Kina bruger OL propagandistisk og politisk.
Jeg er ikke gået voldsomt op i sagen, men for mig at se er det derfor meget naturligt, at kritikere af Kina bruger legene som den enestående medie-platform, den jo er, for at gøre deres synspunkter gældende.
Det er ikke det samme som at REDUCERE Olympiaden til alene at være en politisk manifestation, hvilket selvfølgelig virkelig ville være meget dumt.
Men blandt meget andet og mere positivt er OL en fremragende mulighed for Kinas mathavere til at øge deres internationale goodwill og indenrigspolitiske autoritet. Og derfor også en god mulighed for de kræfter, der finder landets diktatur kritisabelt, til at give udtryk for deres meninger og blive hørt.
VH
Morten
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home